ボルト、完璧なシューズを手に入れる

http://www.pumarunning.com/bolt-gets-the-perfect-shoes-by-pumas-design-team
このブログ記事の日本語訳が存在しないようなので、自分で訳してみた。

(追記)8/24 プーマ ジャパンのサイトに日本語訳が掲載された。
http://www.puma.jp/running/2009/08/post-37.html

このブログ記事が長そうに見えることは分かってる。2つにちょん切ることも考えた。でも、まとめて載せたらスゴくいい感じ。時間のあるとき読んでみてよ。がっかりさせないから。Design on!


今、ここ Puma Runningドットコムはジャマイカ週間なので、フットウェアチームが先日ジャマイカに出張したときのことをみんなにお話しようと思う。チームは目下ウサイン・ボルト選手のカスタムスパイクに取り組んでいる。デザイン性の観点からではなくフィット性の観点から。これはどういう意味かというと、完全に足にフィットするような靴にしたいってこと。左の靴はボルト選手の左足だけにフィットし、右の靴は右足だけにフィットする。ほーら、世界最速の人間なら、こんな待遇を受けるんだ。もちろん、あなたにも専用のカスタムシューズを作って上げることはできる。ところが、そうするとあなたから数千ドル(数十万円)頂戴することになる。


それでチーム(フィル、クレイグ、最後の職人ドウェイン)は、ウサインのストライドや足や足の角度、完璧な靴にはどんな要素が必要だとウサイン自身が考えているかを調査すべく、ジャマイカに向かった。ここからはクレイグ(チームの開発担当)に任せて...


チームがキングストンに着いたのは、蒸し暑い水曜の晩だった - ボストンも暑くはなったが、僕の身体はこれほどの暑さを覚悟していなかった。空港はマイペースで動いていると聞かされていて、この情報は正しかった。入国手続きでは行列で一時間も待たされた上、今回の滞在理由の説明もさんざんさせられた。その説明はまず「嘘だろう?」といった表情で受けとられ、ついで「羨ましい」に変わった。


われわれがこの街にやってきた理由をタクシー運転手に話したときの反応も似たようなものだった。当たり前だが、キングストンのタクシー運転手とボストンのタクシー運転手との間にある大きな違いは、どのくらいスポーツの知識を持っているかという点にあるのではなく、国内で盛んなスポーツは何かという点にある。キングストンの運ちゃんが島内のトラック競技選手一人一人について知っているその知り様は、ボストンの運ちゃんが「オルティスはなぜスランプなのか」や「ブレーディーは完全に復調するのかどうか」について説明できるのと同じ感じだ。空港からホテルまでの移動は楽しかった。その後、夜には誰しもたぶん行き着きたくない感じの近隣をいくつか抜け、20分かそこらで、ナショナル・スタジアムに到着した。スタジアムは、息をのむような崖の底にあった。この古いスタジアムはただ古典的な感じに見える。宿泊するホテルからわずか一マイル離れた場所、ニュー・キングストンという名の街の一角がスタジアムだった。


チェックインを済ませるとわれわれはジャマイカ料理とレッド・ストライプを目指してホテルのレストランへ直行した。夕食では、どんなシューズをどんな順序でテストするかや実施しなければならない計測とフィッティング全般をおさらいすることで翌日のイベントに備えた。言うまでもなく、フィルと僕は、スパイクについてウサインがどんな考えを持っているか知ることにとてもワクワクしていた。このためにこれまで難しい作業を多くつぎ込んできたし、ウサインの足にもっとフィットするよう仕立てるために欠かせないほんの僅かな調整を施すことで格段に進歩してきたとわれわれは感じていた。前向きな気持ちで、翌日の準備は万全だと感じながらわれわれは夕食の場を後にした。それから雨が降り出した。しかも雨脚は激しい。翌日の昼時まで止みそうにない様子だった。


当たり前だが、われわれは2つのことを計画に入れてなかった。
1)雨
2)ウサインの雨嫌い


僕はワールドクラスのトラック競技選手は雨の中でトレーニングするのが好きじゃかろうと推測するし、結局のところ、もしそうなら何故なんだろう?トラック競技選手の仕事は速く走ることであって、もし朝に雨が降っていたら、午後まで待つことができる。われわれとは違う...もしわれわれが仕事前に走ることができなかった場合、雨が止むまでお茶をすすりながら家で数時間座ってられるなんてことにはならない。それでウサインが雨の中でトレーニングしたくないって口にしたときのことを心配した。一日が、街に滞在するだけで終わってしまう!


ついにジュリエット・キャンベルさん(NCAAチャンピオン、4×400Mリレーのオリンピック経験者)から電話をもらう。ウサインはもうすぐトラックに向かうとのこと。キャンベルさんはホテルでわれわれを拾いナショナル・スタジアムまで車に乗せていってくれた。ナショナル・スタジアムに隣接する練習用トラックに到着するとそこでは他のアスリートたちが既にトレーニング中だった。アスリートたちはこの練習用トラックでトレーニングしており、ナショナル・スタジアムを予約するのはレースのときだけだ。ウサインはウォーミングアップ用の基本練習を何本かこなした。大抵の人にはフルトレーニングに相当するようなウォーミングアップだった。ウサインの準備が整い、われわれの出番がきた。


最初の6種類のスパイクをウサインに手渡した。各スパイクの大きな違いは、ウサインの足をサポートするアッパー部分と補強部分で使われている素材にあった。ウサインの足はとても強い力であたってくるため、われわれは、スパイクに余計な重さを一切加えずにウサインの足をサポートできるその正確な補強量を見つける必要があった。ウサインが様々な距離で、個々のスパイクを履いて、トラックを周りテスト走行を何度かこなすのと同時に、フィルはビデオカメラを握り、ウサインがスプリントを一本一本終える間、ウサインの映像を撮っていた。そのビデオのお蔭でわれわれはウサインが足をどこでしっかりと地面に着け、どんな風に地面から足を離すのかを見極められるようになる。これがひいてはどの部分で特段のサポートを必要としているのかの判断となる。ウサインはこの日トレーニングの殆どを60%のスピードで行なったが、それでも馬鹿みたいに速かった。ウサインがあがった後、われわれは、各スパイクについて何が良くて何が悪かったかをウサインに訊ねる機会を得た。北京で使用したスパイクに較べて新しいスパイクは30グラム軽くしたと話すと、ウサインは驚いていた。ウサインからもらったある素晴らしいフィードバックのお蔭で、われわれはベルリンでの世界選手権に向けて、進むべき明確な指針を見出した。


ウサインがトレーニングを終えた後、最後の職人ドウェインが後を継ぎ、ウサインの足を計測し始めた。カーボン・インプリントをとってからウサインにお願いし足を Bio-Foam に入れてもらう。こうすることでわれわれはウサインの足の足痕をとることができる(写真参照)。この全てのデータは完全カスタムのウサイン・ボルト用ラストを作るために使用し、これが各足の正確なレプリカになる。このお蔭で、われわれは靴底からアッパー部分までウサインの足に完全にフィットするスパイクを組み立てることができるようになる。僕は認めなければならない。われわれがウサインの足を探り回っているとき微笑まなければならない大事な点が1つあることを - われわれ靴野郎は、世界最速の人間のための特別なプロジェクトで、常日頃、働けるわけではないってことを。


だからこそわれわれは世界最速人間専用の可能な限り最速の靴を開発することに準備を怠らないんだ。ベルリンよ、待ってろよ!

↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ボルトの足 ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓

bolt gets the perfect shoes - by PUMA’s design team


I realize this post looks long. I thought about chopping it in two. But it’s great in its entirety. Read it when you have time. You won’t be disappointed. Design on!


It being Jamaica Week here on Puma Running dot com, I thought we’d share a recent trip to the island our footwear team made. We’ve been working on a custom spike for Usain Bolt; not from a design standpoint, but from a fit standpoint. Meaning, we want the shoe to fit his feet perfectly. A left shoe designed specifically for his left foot and a right shoe designed specifically for his right foot. See, when you’re the fastest man in the world, you get this type of treatment. Of course, we can make custom shoes for you too, but it will set you back a few grand.


So the team (Phil, Craig, and Dewayne the Last Maker) headed to Jamaica to study Usain’s stride, his feet, his leg angles, and his personal thoughts about what would comprise The Perfect Shoe. Craig, our developer, takes it from here . . .


We arrived in Kingston on a humid Wednesday evening - Boston had warmed up, but my body wasn’t ready for this heat. We were told the airport moves at its own pace, and that’s accurate. We had to wait in line at immigration for an hour and then explain in great detail the reason for our visit, which was received at first with looks of disbelief and then of envy.


The taxi driver gave us a similar response when we told him why we were in town. Of course, the main difference between taxi drivers in Kingston and Boston is not in the amount of sports knowledge they have, but in the sport they have it in. In Kingston the cabbies know everything about every track athlete on the island the way Boston cabbies can tell you why Ortiz is in a slump or whether Brady will make a full recovery. The ride from the airport to the hotel was interesting. You travel along the water past what looked like a big stone quarry built into a hill side. And then through some neighborhoods that you probably don’t want to end up in at night. After 20 minutes or so you arrive at National Stadium, set at the base of a breathtaking cliff. The old stadium just looks iconic. Our hotel was only a mile from the stadium in a part of town called New Kingston.


Once we checked in we hit the hotel restaurant for some Jamaican cuisine and Red Stripe. At dinner we prepared for the next day’s event by going over what shoes would be tested in what order and all the measurements and fittings that would need to be taken. Needless to say Phil and I were excited to see what Usain would think of the spikes. A lot of hard work has gone into these and we feel that we have made significant progress so far with only some small tweaks needed to tailor the fit better to Usain’s foot. We left dinner feeling positive and ready for the next day. Then it started to rain. And rain hard. It wouldn’t stop until lunch time the next day.


Of course, we didn’t plan for two things:
1) Rain.
2) Usain’s aversion to rain.


I guess world class track athletes don’t like to train in the rain and, after all, why would they? They’re job is to run fast and if it’s raining in the morning, they can just wait until the afternoon. It’s not like the rest of us . . . if we can’t get our run in before work, it’s not like we can just sit at home sipping tea for a few hours until the rain stops. So we were worried when Usain told us he didn’t want to train in the rain; we were only in town for one day!


Finally, we got a call from Juliet Campbell, a former NCAA champion and Olympian in the 4 X 400 relay. Usain would be heading to the track soon. She picked us up at the hotel and drove us to the stadium. We arrived at the practice track adjacent to the National Stadium where some other athletes were already training. The athletes train on this practice track and reserve National Stadium only for racing. Usain went through a series of warm-up drills that would have been a full work-out for most of us. When he was ready to go, we got to work.


We handed him the first of six different spikes. The main difference between the spikes was in the material used on the upper and the reinforcements to support Usain’s foot. His foot strikes with so much force that we needed to find the precise amount of reinforcement to support his foot without adding any additional weight to the spike. As Usain took a few test runs around the track at various distances and in each spike option, Phil grabbed the video camera and took some film of him as he ended each sprint. The video will allow us to see where his foot is planting and how he pushes off, which will then determine where he needs the extra support. Usain did most of his training today at about 60% speed, which was still crazy fast. After Usain was finished we had a chance to go over what he liked and didn’t like about the different spikes. He was shocked when we told him we reduced the weight of the new spike by 30 grams compared to his Beijing spike. He gave us some great feedback so now we have a clear direction on how to proceed for the World Championships in Berlin.


After he finished training, Dewayne the Last Maker took over, starting with measurements of Usain’s foot. He also took a carbon imprint and had Usain place his foot in Bio-Foam so we could make an impression of his foot (see above.) All of this data will be used to make a totally custom Usain Bolt last that will be an exact replica of each foot. This will allow us to build a spike that fits his foot perfectly from the plate to the upper. I have to admit, there was a point when we were poking around his feet that I just had to smile - it’s not every day us shoe guys get to work on a special project for the World’s Fastest Man.


So now we’re all set to develop the fastest possible shoe for the fastest man in the world. Berlin, here we come!

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